Wprowadzenie
Audi A1 clubsport quattro to wyjątkowy koncept stworzony przez niemieckiego producenta specjalnie na legendarny zlot GTI nad austriackim jeziorem Wörthersee. Edycja z 2011 roku, jubileuszowa, przyciągnęła uwagę miłośników marki Audi, Volkswagen, Seat i Skoda. Audi postanowiło uczcić to wydarzenie premierą modelu, który konsekwentnie przesuwa granice osiągów miejskich hot-hatchy, łącząc wyścigową technologię z awangardowym designem i unikalnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi.
Technika i osiągi
Sercem konceptu jest pięciocylindrowy silnik 2.5 TFSI
Główną atrakcją A1 clubsport quattro jest rzędowy, pięciocylindrowy silnik benzynowy 2.5 TFSI z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostka bazuje na motorze znanym z modeli Audi TT RS i RS 3 Sportback, lecz została mocno zmodyfikowana:
- Moc maksymalna: 503KM
- Moment obrotowy: 660Nm
Przeprojektowane układy: turbina, intercooler, wydech i doloty umożliwiły uzyskanie imponujących parametrów, dających temu niewielkiemu hatchbackowi osiągi godne samochodów super sportowych1.
Wyścigowy temperament
Dzięki masie własnej wynoszącej tylko 1,390kg Audi A1 clubsport quattro osiąga:
- Przyspieszenie 0-100km/h: 3,7s
- 0-200 km/h: 10,9s
- Elastyczność 80-120km/h na IV biegu: 2,4s
- Prędkość maksymalna: 250km/h (ograniczona elektronicznie)
Zaawansowana mechanicznie, 6-biegowa przekładnia manualna oraz stały napęd quattro (przeniesiony i udoskonalony z TT RS) pozwalają na pełne wykorzystanie potencjału napędu niezależnie od warunków drogowych lub torowych1.
Podwozie i układ hamulcowy
- Felgi: 19-calowe, lekkie, stylizowane na łopatki turbiny
- Opony: niskoprofilowe 255/30R19
- Hamulce przednie: wentylowane, perforowane tarcze kompozytowe karbonowo-ceramiczne, 6-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: stalowe tarcze
Takie zestawienie zapewnia nie tylko spektakularne osiągi, ale i bezpieczeństwo podczas dynamicznej jazdy na torze1.
Kunszt designu i lekka konstrukcja
Nadwozie koncepcyjnego Audi polakierowano na matowy, biały kolor, podkreślony kontrastującym czarnym, połyskującym dachem z polimeru wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP), który redukuje masę i obniża środek ciężkości pojazdu.
Wyścigowe wnętrze
Audi A1 clubsport quattro przystosowano typowo pod kątem motorsportu:
- Brak tylnej kanapy, zamontowane poprzeczki wzmacniające karoserię
- Schowek na kaski w miejscu tylnej kanapy
- Brak systemów multimedialnych, głośników i zbędnych ozdób
- Seryjne kubełkowe fotele z Audi R8 GT, wykonane z CFRP, skórzane
- Czerwone czteropunktowe pasy bezpieczeństwa
- Wykończenie wnętrza: ciemnoszare akcenty, aluminium, stal nierdzewna, dużo powierzchni CFRP, delikatna skóra
- Czerwone pętle zamiast klamek do drzwi i schowków
Tak radykalne podejście do projektowania wnętrza wynika z czysto sportowego charakteru pojazdu – każda nadprogramowa część została usunięta w imię redukcji masy i zoptymalizowania osiągów1.
Kontekst i dziedzictwo
Audi A1 clubsport quattro jest samochodem koncepcyjnym, nieprzeznaczonym do produkcji seryjnej. Stanowi demonstrację możliwości technologicznych marki i świadome nawiązanie do legendarnych, sportowych modeli z napędem quattro – zarówno tych z lat 80. XX wieku, jak i współczesnych. Jego obecność podczas imprezy Wörthersee 2011 miała podkreślić wyścigowe DNA kompaktowych modeli Audi.
Warto dodać, że model ten pojawił się również w cyfrowej odsłonie – w grze Need for Speed World, gdzie w dniach wydarzenia (1-4 czerwca 2011) gracze mogli rywalizować za jego kierownicą, doświadczając emocji, jakie daje kontakt z ekstremalną maszyną, choćby wirtualnie.














